9 stycznia odbyło się szkolenie prowadzone przez Beatę Gamrowską m.in. specjalistkę do
spraw komunikacji i social media, pracującą jako koordynatorka ds. promocji w Bibliotece
Uniwersytetu Łódzkiego. Szkolenie trwało dwie pełne godziny. Bibliotekarz musi zdawać sprawę iż
skuteczne działania i opracowanie strategii jaką jest marka to poważne wyzwanie dla placówki. Na
markę składają się trzy najważniejsze elementy wizualne: logo, paleta kolorów, slogan.
Czym jest marka dla biblioteki? Silna marka biblioteki to skojarzenie wizualne, świadomość swoich
użytkowników, możliwość identyfikacji w coraz bardziej zróżnicowanym świecie, to emocjonalna
więź, poczucie wspólnoty, otwartość na odbiorcę, możliwość interakcji.
Brand purpose – checklista – trend marketingu czyli: checklista Stangela – cel marki musi odpowiadać
na co najmniej jedną z wartości – jak: checklista Sineka i Checklista Ritsona.
Istnieje 12 archetypów marki, do których możemy przypasować naszą markę bo, marka to bardzo
personalne wyobrażenie wśród uczestników, na pytanie prowadzącej różne wybory, były często
mieszane. A wyróżniamy:
Archetyp marki – Niewinny
Archetyp – Porzucony, Wygnaniec, Buntownik
Archetyp – Wojownik, Bohater
Archetyp – Opiekun
Archetyp – Odkrywca, Badacz
Archetyp – Kochający, Wielbiciel
Archetyp – Mędrzec, Przewodnik
Archetyp – Głupiec, Błazen, Wesołek, śmieszek, Klaun
Archetyp – Twórca, Artysta
Archetyp – Władca, Królowa
Archetyp – Magik. Czarodziej
Archetyp – Zwykły człowiek
Warto poznać archetyp swojej marki i budować tożsamość marki. Rysowaliśmy „Drzewo marki” –
czyli:
I Korzenie
II Pień Drzewa
III Gałęzie
Dwie godziny szkolenia minęły bardzo kreatywnie, trening czyni mistrza, jest pewne, iż opracowanie wartości, przekonań, o celu strategii to skuteczne działanie, a stworzenie „persony” lub kilku modelowych klientów to ważny element strategii budowania marki do podejmowania skutecznych działań zmierzających do dobrej marki.