[wpa_toolbar]

O wróbelku elemelku – ekologicznie…

Data Publikacji: 07.03.2019
Udostępnij

Deszczowa pogoda nie przeszkodziła dzieciom z grupy Orzechowej w przyjściu do Izerki na zaplanowane zajęcia 1 marca rozpoczęliśmy cykl zajęć o tematyce ekologicznej pod hasłem „ Wróbelek Elemelek , bociek Kajtek … ratują ziemię ”, które jednocześnie jest tematem konkursu plastyczno–technicznego i fotograficznego trwającego do 24.05.2019.
Nawiązanie do Elemelka nie jest przypadkowe, wspólnie z Beatą Bielak, po odkurzonych od
zapomnienia Muminkach , postanowiłyśmy przypomnieć innego bohatera opowieści dla dzieci. Wybór padł na książeczki Hanny Łochockiej ( 1920-1995), poetki , prozaika , autorki słuchowisk i tłumaczki .
„ W beztroskich , pełnych humoru opowieściach o doświadczeniach dzieci i uosabiających je zwierząt, pouczała odbiorców w umiarkowany, życzliwy sposób. Podkreślała rolę przyjaźni i współdziałania, dbała o kształtowanie postaw społecznych ”-( informacja ze „Słownika literatury dziecięcej i młodzieżowej ”.str.232).
W Izerce wiosną ekologicznie edukujemy najmłodszych a naszym przewodnikiem będzie wróbelek Elemelek ( ponoć w Polsce jest ich coraz mniej ) Dzieci wysłuchały opowiadania” O zziębniętym Elemelku , pustym brzuszku i rondelku”.


Następnie rozmawialiśmy o tym jak dzieci rozumieją pojęcie „ ekologia”, z ta wiedzą nie jest źle,
ponieważ kojarzą to z segregacją śmieci , oszczędzaniem wody i prądu , właściwym zachowaniem wobec otaczającej nas przyrody oraz niepaleniem w piecach śmieciami.
Wyjaśniliśmy sobie także czym różni się „smok ” od „smogu”, tutaj pomogło jedno z opowiadań o przygodach detektywa Łodygi Barbary Wicher pt. „ Skąd się bierze smog”
Po wysłuchaniu tekstu podzieliliśmy dzieci na 3 grupy, każda dostała dużą kartkę podzieloną na dwie części . Zadaniem dzieci było narysowanie fragmentu krajobrazu nieskażonego żadnymi
zanieczyszczeniami i jednocześnie na drugiej połowie tego samego krajobrazu po katastrofie ekologicznej ( tutaj mogli używać tylko czarnych lub szarych kredek), mogli również narysować swoje wyobrażenie o tym jak może wyglądać Smog.
Bardzo szybko rzucił się dzieciom w oczy kontrast na tych rysunkach i jak smutno i strasznie wygląda taki spustoszony świat.
Następnie dzieci samodzielne przeglądały książki , potem zostały poczęstowane zdrowa przekąską (jabłkiem ) i pożegnały się z nami.