[wpa_toolbar]

Jak to z Lechem, Czechem i Rusem było …

Data Publikacji: 11.11.2016
Udostępnij

Zajęcia dla dzieci

Na zaproszenie „Izerki” przyjechali do Świeradowa kierownik działu dla dzieci Jerzy Kumiega i bibliotekarz Katarzyna Kujawa z Dolnośląskiej Biblioteki Publicznej we Wrocławiu. Postanowili na nasze telefoniczne zaproszenie przyjechać, gdyż jak nam powiedzieli „jesteśmy ciekawi nowej biblioteki, a przede wszystkim dawno nie byliśmy w Świeradowie – Zdroju”.

I jak się okazało mamy jubileusz, 10 lat temu rozpoczęliśmy projekt pod hasłem „Twórcze spotkania z książką”, który był wymyślony wspólnie z nauczycielem języka polskiego I.Korzeniowską Wojsą oraz z animatorami czytelnictwa z Dolnośląskiej Biblioteki Publicznej we Wrocławiu: Iwoną Podlasińską i Jerzym Kumiegą. Był to ważny projekt, który udowodnił, że w klimacie pedagogiki zabawy, można dzieciom pokazać, że biblioteka jest miejscem ciekawym, rozbudzającym zainteresowania, wyobraźnię i kreatywność.

Dnia 25.X.2016 o godz. 9.00 odbyły się zajęcia dla dzieci z klasy IV pt. „Jak to z Lechem, Rusem i Czechem było” książką przewodnią były „Legendy Wandy Chotomskiej”. Organizatorzy przygotowali : flipachart, kartki o kolorach: żółty, biały ,czerwony z napisami Lech Czech, Rus. Klasa została podzielona na grupy, w trakcie opowiadania wybrano dzieci, którym dano wizytówki – Lecha, Czecha, Rusa inne z kolei otrzymały również karteczki z napisami w środku literami Cz, L, R. dzieci siadają w trzech miejscach w sali skupiając się wokół wcześniej wybranych dzieci

Państwa słowiańskie

  1. Dzieci dostają mapę Europy i odszukają państwo słowiańskie
  2. Porównywanie języków: rosyjskiego, czeskiego i polskiego na postawie filmu „Shrek” w 3 językach
  3. Polska – sprawdzian wiedzy o Polsce dla wszystkich grup przygotowane kartki z napisem (drużyna Lecha, drużyna Czecha, drużyna Rusa)
  4. Czechy – filmik – slajdy z flagą Czech, mapą, stolicą, strojem ludowym i narodowe potrawy Czech, przybliżenie postaci Szwejka.
  5. Rosja – slajd z flagą, mapą stolicą Rosji , balet, jaja Faberga, ikony, kolej transsyberyjska, miasta Rosji, potrawy, pamiątki z Rosji (matrioszki), samowar
  6. Do wykonania grupy miały wykonać zakładki z wyklejanymi flagami (w kopercie były porozcinane flagi)

Języki słowiańskie

  • Ile języków jest na świecie
  • jakie znacie języki
  • dlaczego i czy warto uczyć się języków
  • alfabet polski – odpytanie ze znajomości
  • alfabet czeski (pokazanie slajdów)
  • alfabet rosyjski (pokazanie slajdów)
  • zadanie – napisać swoje imię rosyjskimi literami
  • porównanie 3 języków – jak brzmią różne słowa (slajd)
  • Zakończenie – podsumowanie,

każde dziecko dostaje kartę z mapą Polski, Czech i Rosji, jego zadaniem jest przyporządkowanie obrazków z otrzymanego zestawu do właściwego państwa. Na zakończenie dzieci otrzymują przepisy na bliny, czeskie naleśniki i faworki