W tym trudnym czasie pandemii dzieci potrzebują wsparcia, a biblioterapia może pomóc w zrozumieniu i przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa.
Pandemia jest trudna dla najmłodszych, bo nie jest tak, że boja się zachorować, ale cierpią z powodu leku wywołanego nieprzewidywalnością otaczającego go świata, bo dziecko nie może pójść do szkoły, ktoś z rodziny znika na długo w szpitalu, rodzice pracują w domu…
Sytuacje pogarsza też to, że ten wirus jest dla nich abstrakcyjny (bo niewidoczny gołym okiem) i trudność zrozumienia tego jest przyczyną lęków u dzieci.
Właściwie dobrany tekst literacki może pomóc zrozumieć trudną sytuację, odnaleźć się w niej i uzbroić dziecko w rzetelną wiedzę. Przekazujmy dzieciom sprawdzone informacje, utrwalajmy podstawowe nawyki higieniczne (częste i dokładne mycie rąk i noszenie maseczek tam, gdzie to jest wymagane)
Powstało wiele książek dla dzieci, które wyjaśniają w dostępny sposób czym jest wirus i jak sprawia, że człowiek choruje
Izerka w czasie zajęć wykorzystuje i polecamy książkę T. Rooke „Jak podróżują wirusy, bakterie i inne zarazki »oraz utwór M. Strzałowskiej „Wirus, czyli Mydło w dłoń i wirus goń!«
Najnowsza książka M. Maruszczak z Naszej Księgarni „Wirus w koronie, bakteria w kapsule, czyli wyprawa, do mikroświata”, też pomoże oswoić temat.
Na naszych zajęciach (mamy nadzieję już we wrześniu) temat zachowań prozdrowotnych na pewno będzie zawsze obecny, a przede wszystkim Izerka chce promować książki i bibliotekę wśród najmłodszych
Zajęcia skupią się też na kształtowaniu odporności emocjonalnej, poczucia własnej wartości, umiejętności współdziałania w grupie, umiejętności radzenia sobie z emocjami (zazdrości, wstydu, gniewu, żałoby), pokonywania nieśmiałości.
Izerka będzie zachęcać dzieci do czytania samodzielnego i z rodzicami poprzez udział w akcji „Z książką na start”, której trzecia edycja rusza we wrześniu.
Życzmy sobie powrotu do stanu przed pandemią , abyśmy spotkali się już w normalnych warunkach i przekonywali się, iż książki dają nam spokój, dobre samopoczucie…